Holstebro Musikteater møder kritik for lineuppet til sommerens Open-Air arrangementer: der blev ikke plads til en eneste kvindelig artist blandt de optrædende. Direktør Anders Jørgensen ser imidlertid intet problem i skævheden.
Tekst: Marie Qvist, billede: Caroline Dons
”Det handler om udbud og efterspørgsel. Hvis der ikke er noget udbud af kvindelige kunstnere, kan vi for fanden ikke købe nogen.”
I resten af 2024 er der én kvindelig artist på Musikteaterets program, sangeren Tina Dickow. Sammen med Ida Ambrose (Danser med Drenge) udgør hun den komplette kvindelige repræsentation på spillestedet, hvilket betyder, at kvinder kun fylder 4.5 procent af rampelyset. Særligt ved Musikteaterets Open-Air-koncerter, der er arrangeret i forbindelse med Holstebros 750-års jubilæum, glimter kvinderne ved deres fravær blandt de 13 optrædende. Det er der, for arrangørerne, intet galt i.
”Vi præsenterer det, folk gerne vil høre,” lyder det fra Musikteaterets direktør, Anders Jørgensen. ”Jeg opfatter Holstebro Musikteater som meget divers, på andre dage end under Open Air. Vi havde fx Stine Bramsen til et arrangement – men det solgte bare ikke særlig mange billetter. ”
Ifølge Anders Jørgensen må man betragte Holstebro Musikteater som en forretning. For ham er det et langt vigtigere fokus at bidrage positivt til byens økonomi, end at påvirke diversiteten på de danske musikscener.
”Vores mission her i verden er ikke at bidrage med noget som helst til musikbranchen. Nu siger jeg det lidt firkantet: Vi har en forpligtelse, over for det publikum vi har, og i det program vi har, om at få flest muligt mennesker i teateret.”
Diversitetsdilemmaet gør sig gældende mange steder i det danske musiklandskab. Selvom 29 procent af de danske musikere er kvinder, viser en hurtig optælling at omkringliggende spillesteder kæmper samme kamp. I Aarhus er 14 procent af de optrædende på spillestedet Train kvinder, mens de i Herning fylder 18 procent af scenepladsen på Fermaten.
Alligevel halter Holstebro Musikteater bagud med deres 4.5 procent – men det har Anders Jørgensen en forklaring på.
”Vi kan ikke tiltrække de samme kunstnere, som man kan i Aarhus. Holstebro Musikteater er ikke Roskilde [Festival]. Det er ikke alle, der gider at komme til Holstebro. Og jeg kan jo ikke tvinge kvinderne ind.”
