”Kollektiv transport er bedre” – men kommunen har et andet grønt fokus

Holstebro Kommune har et stort fokus på en grønnere fremtid. Et skridt på vejen derhen er at skære ned i den offentlige transport, som ekspert Hans Sanderson ellers mener er bæredygtig. Så hvordan passer det sammen med en grøn dagsorden?

Skrevet af: Gustav Volstrup Sønderlund

På Holstebro Kommunes hjemmeside fylder klimadagsordenen meget, og i brochuren ”Klima Handlingsplan 2023” står det, at kommunen går efter at være klimaneutral i 2050.

Samtidig har Byrådet besluttet at skære ned i den kollektive transport for at spare 3 millioner kroner i 2024 og 6,5 millioner i de følgende år.

Den primære årsag til at Holstebro Kommune laver ned- og omlægninger i den kollektive transport er, at der ikke er nok passagerer med.

Det fortæller formanden for Teknisk Udvalg i kommunen, Kenneth Tønning.

Og klimaperspektivet i dette har han et klart svar til: ”Man kører ikke med tomme busser, hvis man har et klimafokus. Uanset om det er en elbus eller en fossil bus, så er det stadig ikke særlig klimavenligt, hvis der kun kører to passagerer med den.”

LÆS OGSÅ: Gæld til kollektiv transport 60% større

Men den kollektive transport er godt for klimaet, slår klimaekspert på Aarhus Universitet Hans Sanderson fast.

”Helt kort er kollektiv transport altid bedre end privat,” lyder det klart fra eksperten.

Kommunen ønsker dog stadig at have et grønt fokus i transporten, hvor Tønning mener, de har et fokus, der er mere klimavenligt, nemlig samkørsel.

Lige nu er det ikke meget udbredt med samkørsel, men kommunen har gjort tiltag, der skal forbedre tilslutningen.

”Vi er gået med i noget samkørselsapp-samarbejde. På sigt tror jeg, at det kommer, og at vi kommer til at se mere af det,” håber Tønning.

Til trods for den forhåbning har mange borgere stadig mere opbakning til den kollektive transport. Fortællingerne fra to af dem kan du her læse mere om.